Hoofdpijn tijdens XTC trip

TheOrdinary

Newbie
Hi allemaal, ik lees al een tijdje mee hier omdat ik zo’n 2 jaar geleden voor het eerst xtc geprobeerd heb (vrouw, 1m65, 70 kilo) en dat een hele bijzondere en leuke ervaring was en ik vaker xtc wil nemen op feestjes maar ik me graag goed inlees.

Die eerste keer had ik een kwartje genomen van een pil die 150mg bevatte. Het duurde heel lang voor ik iets ging voelen, zo’n 1,5 uur, maar daarna was het heel erg leuk.

Zo’n 5 maanden later had ik weer een feestje en toen heb ik denk ik de fout gemaakt om een te lage startdosis te nemen (dat eerdere kwartje van 150mg was ook al best weinig) en daardoor teveel bijgepakt gedurende de avond. Denk dat ik over de hele avond iets meer dan een hele pil op had. Heb toen zelfs de fout gemaakt toen onze eigen voorraad op was om iets van iemand op het feest aan te nemen - iets waar ik me meteen slecht over voelde. Ook heb ik toen mijn lip opengebeten door stijve kaken. Ik ging af en toe echt klappertanden. Daar schaamte ik me een beetje voor. Het was een leuke avond maar ik had het gevoel dat ik over mijn grens was gegaan dus ik keek er met gemengde gevoelens op terug (ik ben nogal een controlfreak, misschien juist ook waarom af en toe xtc enorm fijn is). Ik kreeg die avond ook enorme last van hoofdpijn, al tijdens de trip. De hoofdpijn heeft zeker tussen de 12 en 18 uur aangehouden en bij thuiskomst maakte ik me daar veel zorgen over. Ik ben best een overdenker.

Na dit feestje een lange pauze vanwege zwangerschap en borstvoedingsperiode. Afgelopen mei weer mijn eerste feestje. Heel spannend, wilde het anders aanpakken dan de laatste keer. Pillen getest op 160 a 180mg en begonnen met 1/3 pil. Dit was een fijne startdosis en toen over de de gehele avond ietsjes meer dan een gehele pil genomen. Gelukkig bleef mijn mond dit keer heel en voelde het alsof ik het goed onder controle had en heb enorm genoten van de avond. Ik kreeg alleen wel weer last van die enorme hoofdpijn tijdens de trip, dat het er gewoon doorheen kwam. Omdat ik het de keer ervoor ook had schrok ik er dit keer minder van, maar het was alsnog niet fijn 🤯. Ik maak me toch zorgen over de hoofdpijn omdat ik veel lees dat hoofdpijn een symptoom van oververhitting of serotoninesyndroom kan zijn.

Van tevoren eet ik een goede maaltijd, uurtje van tevoren vaak nog wat kleins. Tijdens het gebruik drink ik water, de laatste keer had ik de uren voor de xtc ook 3 alcoholische drankjes op (weet dat het niet heel slim is, maar daardoor kon ik wat beter relaxen en dat helpt me dan er goed in te komen). Wat zou nou die hoofdpijn kunnen zijn? Is dat gewoon een te hoge dosering? Of kan het ook gewoon zijn dat het veroorzaakt wordt door mijn kaakspanning die doortrekt als een soort spanningshoofdpijn? Ik ben sowieso gevoelig voor hoofdpijn, ook in het normale leven. Omdat het nu al 2 keer zo enorm aanwezig was vraag ik me toch af hoe dat kan. Nu mijn volgende feestje (TML) eraan komt hoop ik dit te kunnen voorkomen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin
Ik herken dit niet van mezelf of mijn omgeving! Wel vervelend zeg… Wellicht dat het iets met je cyclus te maken kan hebben? Ik ben in de periode voor m’n menstruatie sowieso erg gevoelig voor hoofdpijn namelijk. Maar vanuit m’n xtc of mdma gebruik heb ik die ervaring niet en dus ook niet vaker gehoord, sorry!

Qua dosering klinkt het of je goed zit. Wel iets hoger dan de vuistregel (1+0,5 keer lichaamsgewicht in mg) maar dit is per persoon anders. Zelf zit ik met 5 cm en kilo meer rond dezelfde dosis als jij voor een ideale trip. Wellicht helpt het om maximaal 1 keer bij te nemen… Qua ervaring zou dat niet veel verschil moeten maken, dus is misschien het proberen waard?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hoofdpijn is vaak lastig te duiden omdat het vele oorzaken kan hebben. Misschien helpt dit plaatje om te reflecteren op wat voor hoofdpijn je had?

Schermafbeelding 2026-07-10 om 08.22.54.png

Zonder te weten wat voor soort hoofdpijn je ervaarde kan ik nog zeggen dat het meest waarschijnlijk een probleem is met de vochtbalans, of een probleem met de spierspanning. Serotoninesyndroom is niet waarschijnlijk. Oververhitting kan wel een rol spelen, zeker als je zeer intensief danst of als je MDMA neemt op een warme dag, of in een warme danszaal.

Je zegt dat je water drinkt, wat op zich goed is, maar de vraag is hoeveel :wink: Je moet vooral niet te veel water drinken, want door de drug MDMA plas je dat moeilijk uit. Als dat het probleem is dan zou je de 'spinal headache' moeten ervaren, wat een soort kloppend gevoel is in het hele hoofd. De oplossing daarvoor is minder water drinken, en/of wat ORS nemen, of eens overschakelen op een tomatensap (waar je ook niet te veel van moet drinken. Een glas is prima). Ook kan één of twee glazen alcohol tijdens de MDMA-space helpen bij het plassen omdat alcohol de nieren weer op gang brengt.

De spierspanning kan inderdaad ook leiden tot een hoofdpijn. Dan zou je de tension of hypertension headache moeten ervaren. Dat kan dosis-gerelateerd zijn. Dus dan zou je wat minder MDMA moeten pakken. Maar wat extra spierspanning hoort bij de effecten van MDMA dus het is lastig helemaal te vermijden. Sommige mensen slikken magnesium bij als supplement om te helpen bij het soepel houden van spieren en bloedvaten. Dus dat zou je nog kunnen proberen. Verder kan de spierspanning hoofdpijn ook gerelateerd zijn aan de bloeddruk. Dus je zou er ook nog aan kunnen denken om wat rustiger aan te doen en wat meer in de chillout te hangen.

Als je zo'n controlfreak bent dan raad ik aan om zelf een milligramweegschaal te kopen samen met wat lege capsules. Dan kun je zelf precies de hoeveelheid MDMA afwegen, en zit je niet zo te klooien met kwartjes van pillen die nooit precies afbreken.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Oh nog een ding: drink je (veel) koffie? De combinatie daarvan met MDMA kan ook hoofdpijn veroorzaken. Nou is het lastige van koffie dat abrupt ermee stoppen ook hoofdpijn veroorzaakt. Dus dan zou je een of twee dag(en) van te voren met koffie moeten stoppen zodat je op de dag dat je MDMA neemt er geen last meer van hebt.

TheOrdinary

Newbie
@Neo-Shulginist @ljuv dankjullie wel voor de uitgebreide reacties! Als ik dat zo lees dan denk ik dat het bij mij aan een aantal dingen kan liggen. Misschien drink ik inderdaad te veel. Zelf vind ik het lastig inschatten hoeveel ik precies drink, maar mijn vriendin gaf de vorige keer aan dat ze mijn flesje echt vaak heeft gevuld toen ze naar de wc ging. Ik neem ook geen rustmomenten, wanneer de xtc inkickt blijf ik op mijn plek en wil ik alleen maar dansen en socializen 😅, maar ga dus niet even uit de menigte ofzo. De dagen na het feestje heb ik veel spierpijn in mijn kaken, wat misschien ook die spanningshoofdpijn verklaart. En dat dan in combinatie met te veel drinken/niet kunnen plassen en dus geen rust nemen is misschien te veel. De hoofdpijn ontstaat ook pas laat op de avond, meestal inderdaad na een tweede keer bijpakken. Wellicht toch eens proberen om dat niet te doen - al is het op het moment zelf erg aanlokkelijk om dat toch te doen en verlies ik een beetje uit het oog wanneer ik nu voor het laatst genomen heb.

Ik drink geen koffie, maar slik in het normale leven dus wel regelmatig paracetamol met coffeine om mijn “normale” hoofdpijn tegen te gaan. @Neo-Shulginist ik denk dat je ook refereert aan de cafeïne in koffie die zich slecht met mdma laat combineren, of niet? Dan heeft die PCM met coffeine natuurlijk hetzelfde effect, denk ik. Is het trouwens niet zo dat alcoholische of suikerhoudende dranken tijdens de trip de trip remmen? Ik hoor altijd dat als je even niet lekker gaat je wat cola ofzo moet drinken en je dan een beetje uit je trip komt. Of zijn dat fabeltjes?

Thanks voor jullie antwoorden, geeft in elk geval wat stof tot nadenken en aan een paar knoppen draaien de voorkeur keer. En Mdma in een capsule precies afwegen is inderdaad ook iets wat ik wilde gaan proberen t.o.v. een pil. Is jullie ervaring dat dit sneller of juist langzamer inkickt?

Tijdens het echte inkicken kan ik trouwens wel echt even een momentje ervaren van misselijkheid/niet lekker worden. En dat ik het feestje dan even totaal niet meer leuk vind en me een beetje gedistantieerd voel. Heb op het forum gelezen dat dit erbij kan horen. Ik probeer me daar dan maar gewoon aan over te geven en dan is het vaak ook weer snel over.

TheOrdinary

Newbie
De spinal headache en de tension headache passen denk ik het best bij wat ik ervaar denk ik. Wat een goed plaatje trouwens om de verschillende soorten hoofdpijn te duiden! Heb deze nog niet eerder gezien.

Neo-Shulginist

Badass junkie
De spinal headache en de tension headache passen denk ik het best bij wat ik ervaar denk ik. Wat een goed plaatje trouwens om de verschillende soorten hoofdpijn te duiden! Heb deze nog niet eerder gezien.
Okee, dan waarschijnlijk ligt het inderdaad aan te veel water drinken en te weinig rust nemen. Zorg er de volgende keer voor dat je bijhoudt hoeveel je drinkt, desnoods op je smartphone of op een soort spiekbriefje 😁
Meer dan twee liter water drinken is meestal een slecht idee. Dus probeer de hoeveelheid daaronder te houden.

Ik drink geen koffie, maar slik in het normale leven dus wel regelmatig paracetamol met coffeine om mijn “normale” hoofdpijn tegen te gaan. @Neo-Shulginist ik denk dat je ook refereert aan de cafeïne in koffie die zich slecht met mdma laat combineren, of niet? Dan heeft die PCM met coffeine natuurlijk hetzelfde effect, denk ik. Is het trouwens niet zo dat alcoholische of suikerhoudende dranken tijdens de trip de trip remmen? Ik hoor altijd dat als je even niet lekker gaat je wat cola ofzo moet drinken en je dan een beetje uit je trip komt. Of zijn dat fabeltjes?
Inderdaad is de wisselwerking bij MDMA met cafeïne uit koffie (of uit pillen).

Paracetamol met cafeïne vind ik altijd zo'n onzin. Die cafeïne zit erbij om je een energiek gevoel te geven als je ziek bent. Maar het helpt niet bij de ziekte en kan juist de ontspannende werking van paracetamol op bloedvaten tegengaan. Ik raad dus aan om die 'vervuilde' pillen om te wisselen voor gewoon paracetamol zonder iets erbij.

Alcohol remt de werking van MDMA inderdaad een beetje, maar niet compleet. 1 glas is ook niet zo'n dosis dat het de space van MDMA compleet verandert. Het probleem is meer om het bij 1 glas te houden 😂

Als je een beetje een lage bloedsuikerspiegel hebt dan kan wat suiker je weer oppeppen. Maar het effect daarvan wordt vaak overdreven. Suiker is niet een tripstopper. Wel komt je lichaam van MDMA in een heel actieve stand te staan waarin je spieren snel het aanwezige suiker verbruiken. Dat hoeft verder geen probleem te zijn, want je lichaam is ook heel goed in het vrijmaken van suiker uit energievoorraden die zijn opgeslagen in je lichaamscellen. Je hebt dus niet per se extra suiker nodig, maar soms kan het wel helpen.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Thanks voor jullie antwoorden, geeft in elk geval wat stof tot nadenken en aan een paar knoppen draaien de voorkeur keer. En Mdma in een capsule precies afwegen is inderdaad ook iets wat ik wilde gaan proberen t.o.v. een pil. Is jullie ervaring dat dit sneller of juist langzamer inkickt?
Ik merk weinig tot geen verschil, behalve met vegetarische capsules. Vegetarische capsules zijn gemaakt van cellulose en je lichaam kan dat niet afbreken. Als gevolg daarvan heb ik bij een vriendin gehad dat de MDMA pas na 6 uur (!) inkickte. Want pas toen hadden haar darmen de capsule opengekneed 😅
Bij mij werkte het toen overigens wel gewoon na een half uur.

Mijn tip is dus om toch te kiezen voor de capsules van gelatine, ondanks dat die minder diervriendelijk zijn. Gelatine lost gewoon op in het maagzuur dus dan heb je dit soort problemen niet. Gelatine is ook de standaard bij capsules. Dus als er niks bij staat dan zijn ze daarvan gemaakt.

Andere mensen zeggen soms dat ze wel verschil ervaren tussen capsules en xtc-pillen. Maar meestal hebben ze dan niet precies dezelfde dosis ingenomen, of ze verwarren de context en één ervaring met algemene claims over effecten van de drug.

Ik heb één onderzoek gezien naar de oplosbaarheid van xtc-pillen. En daaruit kwam naar voren dat xtc-pillen langzamer worden opgenomen omdat ze hard op elkaar geperst worden. Dat resultaat spreekt de meeste ervaringen tegen, die juist zeggen dat een xtc-pil harder inklapt. Volgens mij kan dat verschil volledig verklaard worden doordat mensen (ongemerkt) meer MDMA innemen via een xtc-pil. Sowieso zal dit onderzoek voor de meeste xtc-slikkers niet relevant zijn omdat ze de pil in stukjes breken en het geheel daardoor makkelijker uit elkaar valt.

Lang verhaal kort: capsules van gelatine werken prima.

• Like
Waarderingen: ljuv

Relmuis

Wijs gebruiker
Okee, dan waarschijnlijk ligt het inderdaad aan te veel water drinken en te weinig rust nemen.
Ben er niet helemaal gerust op. :thinking:
Het heeft zich twee keer voorgedaan, beide keren erge hoofdpijn.
Tension headache zie je vaak, ook bij veel antidepressiva maar die is doorgaans heel mild.

Als ik TS was zou ik de adviezen van @Neo-Shulginist opvolgen en kijken of het zich dan weer voordoet.

TheOrdinary

Newbie
Ben er niet helemaal gerust op. :thinking:
Het heeft zich twee keer voorgedaan, beide keren erge hoofdpijn.
Tension headache zie je vaak, ook bij veel antidepressiva maar die is doorgaans heel mild.

Als ik TS was zou ik de adviezen van @Neo-Shulginist opvolgen en kijken of het zich dan weer voordoet.
Waar denk jij dan eventueel aan? Zou het denk je schadelijk kunnen zijn en ik het meer in de hoek van oververhitting of iets anders moeten zoeken?

Ik ga komende keer inderdaad wat beter letten op hoe veel ik drink, iets van een isotone drank (ik zou een zakje elektrolytenpoeder mee kunnen nemen, maar zou security daar niet raar van opkijken?) en dan eventueel toch iets van een drankje tijdens de space - dus niet “bang” zijn voor suiker/energie en niet te veel van mijn lichaam vragen, ook af en toe wat rust nemen. Ik zal na TML wel laten weten of dat geholpen heeft.

TheOrdinary

Newbie
Ik merk weinig tot geen verschil, behalve met vegetarische capsules. Vegetarische capsules zijn gemaakt van cellulose en je lichaam kan dat niet afbreken. Als gevolg daarvan heb ik bij een vriendin gehad dat de MDMA pas na 6 uur (!) inkickte. Want pas toen hadden haar darmen de capsule opengekneed 😅
Bij mij werkte het toen overigens wel gewoon na een half uur.

Mijn tip is dus om toch te kiezen voor de capsules van gelatine, ondanks dat die minder diervriendelijk zijn. Gelatine lost gewoon op in het maagzuur dus dan heb je dit soort problemen niet. Gelatine is ook de standaard bij capsules. Dus als er niks bij staat dan zijn ze daarvan gemaakt.
Haha! 6 uur is wel heel extreem ja, dan reken je er ook niet meer op 🤣. De capsules die wij hebben zijn volgensmij gewone capsules. Het is misschien zelfs ook nog een optie om de afgewogen capsule open te maken en dan alleen de mdma te nemen, al is de smaak natuurlijk vies, maar dat is met een gebroken xtc pil niet anders.

Al met al denk jij niet dat de hoofdpijn iets alarmerends is? Snap dat het geen exacte wetenschap is, maar probeer een beetje gevaarlijke oorzaken uit te sluiten.

Laatst bewerkt:

Relmuis

Wijs gebruiker
Waar denk jij dan eventueel aan?
Het is meer een gut feeling.
Je noemt geen (ernstige) misselijkheid of verwardheid maar ik zou wel graag je bloeddruk willen weten, voor en tijdens de hoofdpijn.
Maar ik vrees dat een bloeddrukmeter nog meer opvalt dan een zakje elektrolytenpoeder. :grin:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Al met al denk jij niet dat de hoofdpijn iets alarmerends is? Snap dat het geen exacte wetenschap is, maar probeer een beetje gevaarlijke oorzaken uit te sluiten.
Als het alleen hoofdpijn is dan is er niet zoveel aan de hand. Pas als het gepaard gaat met andere symptomen zoals verminderde aanspreekbaarheid, duizeligheid, ernstige vermoeidheid, spierkrampen, of niet meer uit je woorden komen, dan is het wel even nodig medische hulp te zoeken. Te veel water drinken is in dat opzicht wel een gevaar, en hoofdpijn is dan een van de eerste tekenen dat het mis gaat. Dus het kan wel een teken zijn dat je even moet opletten wat je nou precies doet. Maar als je alles 'goed' doet en je hebt nog steeds hoofdpijn dan zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. Het is dan een reminder dat er ook nadelen zitten aan de space :wink:

Bovenaan